بردبورد (Breadboard)

بردبورد (Breadboard)

بردبورد یک برد سوراخدار است که برای ساخت نمونه اولیه و آزمایشی مدار ها مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر افرادی که به نوعی با پروژه های الکترونیک سروکار دارند دست کم یکبار از این وسیله استفاده کرده اند.

سهولت اتصال و جداکردن قطعات و اتصالات روی این برد سبب شده که به وسیله ای بسیار متداول برای تست و عیب یابی نمونه اولیه پروژه ها و مدارات مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در کارگاه ها و آزمایشگاه های الکترونیک برای ساخت مدارات به جهت جلوگیری از اتلاف وقت از بردبرد استفاده می نمایند.

لایه‌های داخلی بردبورد از نوارهای فلزی (معمولا مسی) تشکیل شده است. یک بردبرد استاندارد را  که در تصویر زیر مشاهده می کنید میتوان به سه قسمت کلی تقسیم کرد.

برای مشاهده این تصویر در اندازه اصلی روی این نوار یا روی تصویر کلیک کنید

Breadboard 1 بردبورد (Breadboard)

۱- قسمت اصلی برد که توسط یک شکاف به دو قسمت جدا شده. در هر سمت این شکاف سوراخ های منظمی در ستون های ۵ تایی قرار دارد که سوراخ های هر ستون از داخل به هم متصل هستند اما بصورت افقی اتصالی با سراخ های کناری ندارد.

۲ و ۳- قسمت های بالا و پایین بردبرد که معمولا قابل جداسازی از قسمت اصلی نیز هستند. از این دو قسمت به واسطه ویژگی که دارند بعنوان مدار تغذیه استفاده می شود. ویژگی این قسمت ها این است که روی هر کدام از این قطعات ۴ ردیف سوراخ تعبیه شده که هر ردیف از داخل به هم متصل می باشند. بدین ترتیب با اتصال تغذیه + یا – یا هر ولتاژ دلخواه به اولین اتصال این قطعات میتوان در امتداد همان ردیف از این ولتاژ ها برای تغذیه مدار مورد آزمایش استفاده نمود.

بردبرد ها در اندازه های کوچکتر نیز موجود هستند . در تصویر زیر یک بردبرد با اندازه نیمه را مشاهده می نمایید:

Breadboard 2 بردبورد (Breadboard)برای اتصال قطعات به یکدیگر و شکل دادن به کدار بر روی بردبرد معمولا از سیم های مخصوص بردبرد استفاده می شود. این سیم ها دارای نوک فلزی و روکش لاستیکی در قسمت پایین تر نوک فلزی می باشند که اتصال را برای کاربر آسان می کند. البته در صورت نیاز میتوان از سیم های مفتولی که دو سمت آن لخت شده است نیز برای اتصال استفاده کرد اما مسلما استفاده از سیم های مخصوص باعث می شود هم سیم ها در جایشان خوب محکم شوند و براحتی و بر حسب اتفاق از جایشان خارج نشوند و هم اینکه محکم شدن سیم ها در داخل پین های بردبرد از هر گونه مشکل و عدم کارکرد احتمالی مدار در اثر قطعی برخی اتصالات جلوگیری بعمل می آورد.

در انتها توجهتان را به  تصاویری از چند مدار بسته شده روی بردبرد جلب می نماییم :

Breadboard 3 بردبورد (Breadboard)

 

برای مشاهده این تصویر در اندازه اصلی روی این نوار یا روی تصویر کلیک کنید

Breadboard 4 بردبورد (Breadboard)