بسمه تعالی

 

آموزش نرم افزار متلب به صورت کاربردی در جلسات مختلف روی سایت قرار خواهد گرفت . این مطالب برای آموزش جزیی تمامی نکات مطلب نیامده است تا از زیاد شدن حجم مطالب و گسسته شدن ذهن خواننده جلوگیری کند . بنابر این انتظار می رود خودتان با تلاش و انجام کار های عملی اطلاعاتتان را پیرامون مطالبی که در به آنها فقط اشاره شده است تکمیل کنید.

 

کلاس 1

گام 1 :

 آشنایی با محیط نرم افزار :

در تصویر زیر اجزای مختلف نرم افزار را مشاهده می کنیم


و در شمایی نزدیکتر :


1 : پنجره ایجاد فایل

2 : پنجره فضای کار

3 : باز کردن محیط سیمولینک ( در جلسات بعد توضیح  داده خواهد   شد)

4 : پنجره تنظیمات متلب

5 : راهنمای متلب

6 : مرورگر فایل

7 : command window ؛ جایی که قرار است کدها در آن نوشته شوند

8 :  پنجره فضای کار

9 :command history  ؛ تاریخچه دستورات استفاده شده

 

 

گام 2 :

اولین برنامه در متلب :

دستورات زیر را طبق تصویر زیر در پنجره command window وارد کنید و نتیجه را مشاهده کنید.


همانطور که مشاهده می کنید متغیر های استفاده شده و آخرین مقادیرشان در پنجره workspace  و آخرین دستورات استفاده شده در command history  قابل دسترسی و مشاهده اند. ( سعی کنید با کار کردن با آنها خودتان روش های استفاده از این دو پنجره و محتویات آنها را خودتان کشف کنید ! )



گام سوم :

پاک کردن محیط command window   از روابط اضافه :

معمولا پس از محاسبات طولانی پنجره command window  پر می شود از مواردی که شاید به آنها نیازی نداشته باشیم ، بنا بر این برای این که در محیطی خلوت تر کد بزنیم از دستور clc  استفاده می کنیم . اثر این دستور را در ادامه برنامه ای که نوشتید مشاهده کنید. توجه کنید که این دستور فقط از لحاظ ظاهری محیط را پاک می کند و متغیر ها و مقادیرشان پایدار می مانند.



گام چهارم :

حذف کردن متغیر ها :

فرض کنید متغیری به نام a  تعریف کرده ایم و بخواهیم به هر دلیلی آن را حذف کنیم ( مثلا    از نوع integer  بوده و می خواهیم آن را به string  تبدیل کنیم ) برای این کار از دستور clear a استفاده می کنیم . اگر بخواهیم تمام متغیر های برنامه حذف شوند از clear all  استفاده خواهیم کرد . تاثیر این دستور ها را روی برنامه ی قبلی از طریق دنبال کردن پنجره workspace  بررسی کنید.




گام پنجم :

استفاده از " ؛ " :

برنامه زیر را در نظر بگیرید :

اگر بعد از نوشتن کد از “;”   استفاده شود دیگر پس از وارد کردن آن مقادیر آن دوباره نشان داده نمی شوند . در تصویر بالا تاثیر “;” را می توانید مشاهده کنید .

A : از 0 تا 5 به فاصله هر 0.5 تا آرایه از اعداد تشکیل می دهد.

 

گام 6 :

رسم نمودار و بستن پنجره آن :

با استفاده از دستور plot  می توانیم نمودار رسم کنیم ( در قسمت های بعد مفصل توضیح داده خواهد شد ) . در مثال زیر تابع y  بر حسب x  رسم شده است .





برای بستن پنجره نمودار به صورت غیر دستی می توان از دستور close  استفاده کرد . برای بستن چندین نمودار از close all  استفاده می کنیم.



گام 7 :

عملگر های اصلی :

به تصویر زیر توجه کنید






ابتدا ماتریس A   و    سپس ماتریس B  را تعریف کرده ایم .

برای این که تک تک مقادیر A را بر B   تقسیم کنیم باید به جای / از / .  استفاده کنیم وگرنه ضرب و تقسیمِ ماتریسی انجام خواهد گرفت .

 

گام 8 :

استفاده از توابع در متلب


گام 9 :

استفاده از syms   expand , pretty,  :

با syms  می توان متغیری را تعریف کرد و گاها بدون مقدار دهی آن محاسباتی را روی آن انجام داد.

با دستور expand  می توان فرم گسترش یافته ی یک عبارت را یافت

با دستور pretty  می توان شمایی واقعی تر و قابل فهم تر از یک عبارت به دست آورد


گام 10 : استفاده از m-file ها :


در متلب محیطی وجود دارد ب که در آن می توان ابتدا تمام کد را نوشته سپس به دفعات آن کد را اجرا کرد. برای شروع کار با m-file  مانند تصویر زیر بر روی گزینه new script  کلیک کنید تا پنجره محیط برنامه نویسی برای شما باز شود. 

در این محیط فایل ذخیره شده ای ( untitled  ) برای شما ساخته می شود . در ابتدا اقدام به ذخیره کردن آن کنید . ما test1 را روی آن نامگذاری کرده ایم.


در ادامه می توانید کد مورد نظرتان را مانند تصویر زیر بنویسید :

1:  از Ctrl + R برای کامنت کردن یک خط و از Ctrl + T برای در آوردن یک قسمت از حالت کامنت استفاده کنید.

2:  F5 برای اجرای کامل کد استفاده می شود

3 : اگر از %% ها بین کد ها استفاده کردید و هر قسمت مربوط به یک کد است ، برای اجرای هر قسمت از Ctrl + Enter  استفاده کنید .


گام 11 :

راهنمای متلب :

نرم افزار متلب راهنمای بسیار غنی ای دارد و روش های متعددی برای استفاده از آن موجود است.

برای مثال در پنجره command window  روی هر کلمه ای که روی آن قرار داشته باشید و F1  را فشار دهید راهنمای آن دستور باز می شود. می توانید مثال های بسیار کاربردی با نتایج آنها را در این قسمت مشاهده کنید .


 

یا  از عبارت help “something” استفاده کنید



راه دیگر استفاده از خود پنجره متلب و جستجو در آنجاست

و راه آخری که به آن اشاره می کنیم استفاده از سایت mathworks است که علاوه بر داشتن همه مطالب راهنمای نرم افزار متلب ، فروم های بسیار مفیدی نیز داد.

Mathworks.com